Klachten?
Ben je ontevreden? Blijf daar niet mee zitten. Geen enkele klacht is vreemd of onbelangrijk. Praat erover. Een klacht of probleem kan bijvoorbeeld gaan over:
- de manier waarop jij wordt begeleid,
- het niet zorgvuldig omgaan met persoonlijke gegevens,
- afspraken die niet worden nagekomen,
- de manier waarop er met je wordt omgegaan.
MaNaCare hoort het graag als je een klacht hebt. Dit helpt ons om onze dienstverlening te verbeteren. Hieronder een korte weergave van een stappenplan voor uw klacht. In deze bijlage vindt u een uitgebreide versie van de klachtenregeling van MaNaCare
Hoe dien je een klacht in?
Hieronder staat een korte weergave van het stappenplan voor het indienen van een klacht. Een uitgebreide versie van de klachtenregeling van MaNaCare vind je in de bijlage.
Heb je een klacht over de verwerking van persoonsgegevens en ben je na het bespreken van jouw klacht met ons nog steeds ontevreden? Dan kun je een klacht indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens.
Stap 1: Bespreek de klacht
De eerste stap is om jouw klacht te bespreken met de betrokken medewerker. Soms weet de medewerker niet dat je ontevreden bent, of is er sprake van een misverstand. Door in gesprek te gaan, kan de klacht mogelijk al worden opgelost.
Vind je het lastig om je klacht te bespreken? Vraag dan om hulp van een vriend, familielid, of je begeleider.
Stap 2 bemiddeling via klachtenportaal zorg:
Lukt het niet met de betrokken medewerker? Wil of kun je de klacht niet bespreken met de betrokken medewerker? Dan kun je terecht bij de klachtenfunctionaris van Klachtenportaal Zorg.
Stuur je klacht per e-mail of post naar Klachtenportaal Zorg op een manier die voor jou prettig is. Een klachtenfunctionaris neemt contact met je op om samen de klacht te bespreken, alle informatie te verzamelen en een brief op te stellen voor jouw zorgverlener. De zorgverlener leest de klacht en reageert via de klachtenfunctionaris met een mogelijke oplossing. Als je wilt, kun je samen met de zorgverlener en klachtenfunctionaris in gesprek gaan.
De zorgverlener legt de gemaakte afspraken vast in een brief, en de klachtenfunctionaris sluit de procedure af met een samenvatting. Ben je tevreden? Dan is de klacht afgehandeld.
E-mail: info@klachtenportaalzorg.nl
Westeinde 14a, 1601 BJ Enkhuizen t.a.v. Klachtenportaal zorg
Stap 3 Klacht melden bij de geschillencommissie:
Mocht het hierna onverhoopt niet opgelost zijn kan de klacht ook ingediend worden bij de geschillencommissie KPZ. Dan kun je met de brief van de zorgverlener naar de geschillencommissie van de Stichting Geschilleninstantie KPZ.
Je kunt altijd besluiten de procedure te stoppen; laat dit weten aan de klachtenfunctionaris.
Klachtenportaal zorg en de Geschilleninstantie KPZ hebben een eigen reglement.
Klik hier voor de klachtenregeling van Klachtenportaal zorg WKKGZ.
Klik hier voor de klachtenregeling van Klachtenportaal zorg WMO
Klik hier voor de geschillenreglement van KPZ